Tilsynsrapport
Nedenfor finder du tilsynsrapporten som PDF-fil
Tilsynsrapport
Dagtilbud: Nørrevang Børnehus
Dato: 13. juli 2023
Erstatter tilsynsrapport af d. 20. feb. 2023
Uanmeldt tilsyn (observation) gennemført d. 1. juni 2023
Anmeldt tilsyn (dialogmøde) gennemført d. 15. juni 2023
Dagtilbuddets oplysninger om strukturelle forhold pr. juni 2023
Andel af uddannet/ikke-uddannet personale:
67 % / 33 %
Personaletimer:
Vuggestue
Pædagogtimer: 148
Pædagogisk assistent, medhjælper, m.fl. timer: 74
Børnehave
Pædagogtimer: 70,5
Pædagogisk assistent, medhjælper, m.fl. timer: 34
Antal indmeldte børn:
Vuggestue: 21
Børnehave: 29
Tilsynets bemærkninger:
Der er ingen bemærkninger til de strukturelle forhold.
Siden sidst
Der er arbejdet godt med anbefalinger fra sidste tilsyn.
Opsamlende vurdering af arbejdet med det pædagogiske grundlag
Det pædagogiske grundlag består af følgende elementer: Barnesyn, Dannelse og børneperspektiv, Leg, Læring, Børnefælleskaber, Pædagogiske læringsmiljøer, Forældresamarbejde, Børn i udsatte positioner og Sammenhæng til børnehaveklassen.
Elementerne er vurderet på en skala fra 1-5, hvor 1 er i mindre grad og 5 er i meget høj grad.
Dagtilbuddets vurdering: 2,8 til 4,7 (gennemsnit for stuernes vurderinger).
Arbejdet med ’leg’, ’pædagogiske læringsmiljøer’ og ’Børn i udsatte positioner’ vurderes højest.
Tilsynets vurdering fra observationen: 3,0 til 4,5.
Elementerne ’børnefællesskaber’ og ’sammenhæng’ vurderes højest.
Dagtilbuddet lykkes i høj grad med at etablere pædagogiske læringsmiljøer, der understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Der er en god opmærksomhed på indretning, organisering og struktur, afstemt den enkelte børnegruppes sammensætning. Der er tillige en særlig opmærksomhed på børn i udsatte positioner, hvor to medarbejderes diplomuddannelse har beriget hele personalegruppen og den pædagogiske praksis. Der er fokus på, at selv små justeringer kan have stor betydning for det enkelte barns mulighed for at kunne trives og udvikle sig. Der er i høj grad sat retning for en konstruktiv proces omkring arbejdet med børn i udsatte positioner. Tilsynet vurderer tillige, at dagtilbuddets praksis bærer præg af stærke børnefællesskaber, hvor medarbejderne i høj grad understøtter børnenes sociale opmærksomhed samt har et solidt fokus på sammenhænge til børnehaveklassen.
På baggrund af tilsynsdialogen, er det aftalt, at
-
Dannelse og børneperspektiv gøres til genstand for fælles videre drøftelse
-
Begrebet ”privilegerede positioner” drøftes mere indgående
Kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer
Den opsamlende vurdering giver anledning til: Ingen bekymring
(Ingen bekymring / Bekymring / Alvorlig bekymring)
Opfølgende tiltag
Der er ingen aftaler om opfølgende tiltag.