Natur og naturfænomener

Læs mere om natur og naturfænomener her.

Indhold

    Hvad skal børnene opnå

    • glæde ved at færdes i naturen og bruge alle sanser, deres fantasi og krop i terræn med forhindringer og skråninger.
    • Børnene skal udforske og udfordre dem selv
    • kendskab til hvordan man behandler dyr og planter
    • kendskab til årstiderne
    • kendskab til nærmiljøet
    • hvad kan vi bruge naturen til?
    • nysgerrige børn som interesserer sig for og respekterer naturen
    • mærke forskel på vejret ( at vi tager handsker på fordi det er koldt, regntøj på det regner på næsen osv. )
    • høre om naturfænomener

    Hvordan støtter vi børnene:

    • give børnene mulighed for at færdes ude i forskellig slags vejr
    • opfordre børnene til at bruge deres sanser i naturen ( dufte til en blomst, mærke det bløde mos, kaste med de visne blade osv. )
    • give børnene tid og ro til at opdage
    • kigge i bøger, film og på Ipad og uddybe emner om skoven, dyrene i skoven, vejret, årstiderne osv.
    • gribe de spørgsmål der kommer / opstår
    • gå på opdagelse sammen med børnene
    • samle/plukke ting i naturen og tage dem med hjem

    Aktiviteter som kan støtte børnene:

    • ugentlige ture i naturen
    • aktiviteter som giver plads til at opleve forskelligt vejr
    • ture i nærmiljøet
    • lad børnene udfolde sig motorisk i skoven
    • samle ting i naturen, tage med hjem og lad det indgå i et emnearbejde
    • emner og samtaler om natur og naturfænomener

    Tegn:

    • udviser glæde ved at opholde sig i naturen
    • får lyst til at være aktiv i naturen og bruge sine sanser
    • er opmærksom på dyr og planter
    • får lyst til at udforske og undersøge ting i naturen
    • viser at naturen inspirerer til at lege

    Børn med særlige behov:

    • forberedelse
    • ro og tid til at bearbejde indtryk
    • gentagelser
    • understøtte med sanselige oplevelser